Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Nazinderende mokerslagen

Tim Berne's Snakeoil, woensdag 25 februari 2015, Bozar, Brussel

Het jazzprogramma van Bozar was er de afgelopen maanden vooral eentje van tegenslagen. De Brusselse cultuurtempel trok voor het voorjaar van 2015 grotendeels de kaart van de cutting edge jazz en de avant-garde, maar zag na een tegenvallende opkomst voor het duo Satoko Fujii & Myra Melford op korte tijd ook nog eens drie veelbelovende concerten geannuleerd. Van dat aanvankelijk zo mooi ogende programma bleef dan ook niet veel over. Het was aan Tim Berne's Snakeoil om de meubelen nog enigszins te redden.

Alvast goed nieuws bij aanvang van het concert: de Studio van het Paleis Voor Schone Kunsten was deze keer aardig volgelopen, al waren zeker niet alle zitjes gevuld. Voor componist en altsaxofonist Tim Berne maakte het allemaal weinig uit, want door de felle belichting kon de Amerikaan het publiek naar eigen zeggen toch niet zien zitten. De lichttechnicus moest het tijdens het concert meermaals ontgelden, maar deze maakte er dan ook een boeltje van, waardoor de muzikanten op een gegeven moment hun partituren zelfs niet meer konden lezen. Gelukkig zijn Matt Mitchell (piano), Oscar Noriega (klarinetten) en Ches Smith (drums en vibrafoon) stevig vertrouwd met het repertoire, waardoor dit geen gevolgen had voor de muziek.

Berne bracht met deze groep de afgelopen jaren twee albums uit voor het befaamde ECM-label. Zowel op 'Snakeoil' als op 'Shadow Man' is een technisch begaafd kwartet te horen, dat de intensiteit opdrijft via een mix van lange doorgecomponeerde passages, onvoorspelbaar hinkende thema's en vervaarlijke grooves. Een kleine selectie uit die albums en enkele nieuwe composities vormden het menu in Brussel, dat werd gekruid met de gortdroge humor van de bandleider tussen de stukken door.

Er werd onversterkt gespeeld, wat redelijk tricky is, aangezien een pianist het qua volume altijd moet afleggen tegen een losgeslagen drummer. In de heftige passages zorgde dit wel eens voor problemen en verdwenen de bijdragen van Mitchell in de muzikale brij. Smith liet de muziek echter ook voldoende ademen, door slechts sporadisch voluit te gaan en voor de rest vooral in te kleuren met vibrafoon, conga en een set kleine gongs. Voor het overige was er een mooi evenwicht tussen de verschillende instrumenten, met veel momenten waarop (bas)klarinet en altsax afwisselend tegen elkaar aanschurkten of als elkaars tegenstem fungeerden.

In de openingsstukken mocht vooral Noriega zich solistisch uitleven. Aanvankelijk op gewone klarinet, want de basklarinet haalde hij pas na een half uur voor het eerst tevoorschijn. Berne liet zijn compagnon op een gegeven ook letterlijk alleen in de frontlijn staan, toen hij zich achter de piano ging verstoppen en van daaruit plagerig enkele fluitende tonen aan het muzikale strijdtoneel toevoegde.

Toch was het vooral het gezamenlijke werk - in de soms volledig dichtgeplamuurde muziek - dat domineerde. Het kwartet deelde op die manier enkele mokerslagen uit, zoals het geval was in de bijna twintig minuten durende afsluiter, een nieuw stuk dat niet op de volgende plaat (die volgende maand verschijnt), maar wel op die daarna te horen zal zijn (de groep nam onlangs op één dag twee nieuwe albums op). Een rollend, laag rifje, unisono gespeeld op piano en basklarinet, vormde de aanloop naar een uitdagende drumsolo van Smith. Het uitsterven daarvan leidde naar een verstilde, minimalistische pianopassage, die tot volle bloei kwam in een mooi groepsmoment.

Gedurende het concert haalde de groep een erg hoog niveau, waardoor de passage van Tim Berne's Snakeoil nog wel even zal blijven nazinderen. Het kan alleszins gelden als een opsteker voor BOZAR, dat nu met net iets meer vertrouwen kan uitkijken naar de komende concerten van Rabih Abou-Khalil en Fred Hersch.

Labels:

(Joachim Ceulemans, 28.2.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.