Cd
I Compani - 'Extended' (icdisc.nl, 2013)
Opname: 27 januari 2013
Mag het wel swingen, daar in Nijmegen? Neem 'The Happy Cooker', het slotstuk van deze liveregistratie. In de begeleidende tekst wordt gerept van 'een kokende, op zware jazzkost geïnspireerde compositie in New Orleans-stijl'. Daar hoor ik niks van: het stuk reutelt en strompelt maar door, acht en een halve minuut lang. Heb ik niet per ongeluk een verkeerde cd in de slede gestopt? Hm nee, het stuk daarvoor is wel degelijk Sun Ra's 'Enlightenment'. Maar in de compositie (van Bo van de Graaf) 'Sun Ra', waarmee de plaat opent, is de magister uit Germantown, Philadelphia nergens te bekennen. Toch wel een beetje in de geest van heer Ra, dat moet ik toegeven.
De enige solist die indruk maakt is Van de Graaf, saxofonist en leider van I Compani. De groep afficheert zich thans nadrukkelijk als 'Jazz & Film Music Ensemble'. Van de Graafs naar Gato Barbieri lonkende tenor is tegelijkertijd plechtstatig en zangerig.
Het optreden in LUX had een interactief karakter: zo konden de bezoekers via sms'jes opdrachten verstrekken en bezettingen suggereren. Ter plekke was dat ongetwijfeld heel onderhoudend. Achteraf moet vastgesteld worden, dat het gebodene vooral slap, cerebraal en verbrokkeld was.Labels: cd
(Eddy Determeyer, 5.6.13) - [print]
- [naar boven]
Festival
International Jazz Festival Middelburg 2013
"Opvallend is een tweetal bijna strijdige versies van Gershwins 'Summertime'. Op zondag kondigt Benjamin Herman de gouden keuze van zijn bassist voor deze klassieker met enige schroom aan. Deze wel zeer trage variant oogst lof! Op maandag verkiest Joshua Redman de oorspronkelijke aria om letterlijk verlichting te brengen in het door hemelwater geteisterde Abdijplein. De vliegensvlugge interpretatie doet de zon in ieder geval figuurlijk stralen."
Van vrijdag 17 mei tot en met maandag 20 mei bezocht Louis Obbens een verregend, maar kwalitatief hoogwaardig International Jazz Festival Middelburg. Op het Abdijplein zag hij concerten van Stephanie Francke, Tin Men And The Telephone, Bruut!, Ntjam Rosie, Kurt Elling, Gregory Porter, Mike Stern/Bill Evans Band, Benjamin Herman, The Bad Plus en Joshua Redman.
Klik hier om zijn uitgebreide festivalverslag te lezen.
Louis Obbens maakte ook een fotoverslag van dit festival. Bekijk het hier.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 3.6.13) - [print]
- [naar boven]
Boek: 'Hammonditis' - Herbert Noord
Boek
'Hammonditis'
Door: Herbert Noord / Uitgave in eigen beheer, 2013
Herbert Noord is Hammondorganist, wijnverkoper en columnist, voor onder meer Draai om je oren. Degenen die deze website al een tijdje volgen, zullen bekend zijn met zijn licht cynische kijk op het jazzwereldje.
In 'Hammonditis', een eigen uitgave, heeft hij 46 stukjes gebundeld. De eerste helft gaat over het wel en (vele) wee van zijn muzikantenpraktijk. Blijkens een staatje in het boek is zijn instrument 192 keer zo zwaar als een blokfluit. Daar begint de ellende al.
Ik tekende ooit een conversatie op tussen tenorist Eddie 'Lockjaw' Davis en organist 'Wild' Bill Davis (geen familie). Jaws: "Ik heb negen jaar orgelgroepen geleid, mijnheer Bill Davis! Negen jaar duwde, reed, trok ik de aanhangwagen met het orgel. Negen jaar. Geloof me, allemaal vanwege jou! Mij hoef je niks te vertellen over orgels, me dingen op de mouw te spelden. Want negen jaar lang had ik last van maagzweren vanwege organisten, terwijl ik probeerde een bandje op de been te houden. Vanwege jou, mijnheer, Paaszondag 1951." Wild Bill: "Ik heb..." Jaws: "Ik praat vanavond tegen jou, omdat je mijn..." Wild Bill: "Dat waardeer ik..." Jaws: "Wil je wel luisteren? Jij hebt mij een leven gegeven, negen jaar lang."
Het is met andere woorden niet zomaar een muziekinstrument, zo'n Hammond B3. Toen ik nog jong en sappig was heb ik Carlo de Wijs eens geholpen zijn instrument de trap op te zeulen. Als hij me had verteld dat zijn Hammond 1650 kilo woog had ik hem ook geloofd.
Noord dist tal van smeuïge verhalen op over orgels die muurvast komen te zitten in een bocht van de trap en over deuren en ramen die eerst met kozijn en al verwijderd dienen te worden vooraleer het monster gloriërend zijn entree kan maken. Met als hoogtepunt een optreden tijdens een schoolfeest in slot Loevestein, waar een negental trappen genomen moest worden en het licht tijdens de afdaling ook nog eens uitviel. Tegelijkertijd wilde een groep scholieren dezelfde trap beklimmen. 'Gelukkig waren de kneuzingen tot blauwe plekken, schrammen en builen beperkt gebleven, maar de aanblik was er niet minder dramatisch om,' noteert de schrijver.
Wanneer je van Hammondjazz én van drank houdt, ben je bij Herbert Noord aan het goede adres. Een deel van de stukjes beperkt zich tot opmerkingen van diens klanten in de trant van 'bent u open?' en 'verkoopt u ook wijn?'. Liefhebbers van de cognac-parodie vieux, daar heeft Noord het niet zo op begrepen: 'Wij hadden twee merken in het vak staan. Als er een klant om vroeg dan zei ik: "Wilt u de motechte of de krimpvrije?" Al die jaren dat ik dit zinnetje lispelde is er nooit, ik herhaal nooit, iemand geweest die vroeg: "Wat zegt u daar?"'
Het zal duidelijk zijn, dit lichtvoetige werkje wekt eerder een glim- dan een schaterlach op. Jammer, tenslotte, van het slordige taalgebruik.
Meer weten?
Klik hier voor een interview met Herbert Noord.
Klik hier om het boek te bestellen.
Labels: boek
(Eddy Determeyer, 3.6.13) - [print]
- [naar boven]
Concert
De sound van het jonge spul
Kapok & Reinier Baas & The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble, Young VIPs Tour, donderdag 23 mei 2013, Platformtheater, Groningen
Sound, daar draait het om bij deze jonge VIPs. Dat is een hele opluchting na de generaties van notenvreters die hen voorafgingen.
Bij Kapok is het de sound van de hoorn. Een uitgesproken klassiek instrument, dat zijn solofaam in hoofdzaak te danken heeft aan toongedichten die aan de jacht gewijd zijn. Die kwaliteit staat voorop in het eerste nummer, 'Flatlands'. Morris Kliphuis geeft hier het signaal dat de drijfjacht is afgelopen en dat het hoogste tijd is voor een Jägermeister in de bibliotheek van het jachtslot. Dat de muziek van Kapok niet voor watjes is bestemd, wordt duidelijk in een compositie die als werktitel 'Americana' heeft en die meandert tussen stevige grooves en vrij ritselwerk. De drie muzikanten vormen een echte band: gezamenlijk wordt er aan hetzelfde weefsel gewerkt. 'Nausicaa' klinkt als een klassieke jazzballad (om de gedachten te bepalen: 'I Should Care') en een vrije jam die opent met keiharde beats van drummer Remco Menting, wiens koebelpatronen de ruggegraat van de improvisatie vormen, mondt uit in 'Missing Link'. Intussen wordt het weefsel ontrafeld en volgens een nieuw patroon in elkaar gebreid.
Meer nog dan bij Kapok speelt de sound een cruciale rol bij het More Socially Relevant Jazz Music Ensemble van gitarist Reinier Baas. De line-up, met twee altsaxofoons, is een vondst. Twee tenoren, dat zijn we wel gewend; twee alten is andere koek. Beiden, Maarten Hogenhuis en Ben van Gelder, lijken Lee Konitz op hun huisaltaartje te hebben staan. Ze bezitten voldoende overeenkomsten om mooi te mengen, unisono of harmonisch, maar er zijn ook verschillen. Het geluid van Hogenhuis is, zoals zijn naam al doet vermoeden, hoog, stevig en puur, en hij heeft de neiging de melodische mogelijkheden van het gespeelde materiaal grondig uit te spitten. Van Gelder werkt meer springerig en zijn geluid is rafeliger en dieper dan dat van zijn collega. Samen met baas Baas kan de saxtandem een gigantische boventoonrijke bromtol evoceren. Dat is het geval in 'The Giant Everywhere', waarin de band echt als een orkest klinkt, een glad ensemble met een intrigerend vlekkenpatroon. Halverwege breekt de muziek bijna doormidden, maar drummer Mark Schilders pikt de draad handig op en leidt het MSRJME naar een bevredigend slot.
Moeten we 'The Second Coming Of The Homunculus' lezen als een ode aan, casu quo waarschuwing voor de komst van de artificieel intelligente robot? Afgaande op het strompelende ritme zou ik zeggen van wel. Voorts was de Homunculus niet van echt te onderscheiden en dat mag best een beetje angstaanjagend genoemd worden.
Cees van de Ven maakte op maandag 27 mei een fotoverslag van de Young VIPs Tour bij Jazzpower in Eindhoven. Klik hier voor foto's van het concert van Kapok en hier voor foto's van The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble.
Meer horen en zien?
Vandaag wordt de Young VIPS Tour afgesloten in Den Haag; daar treden beide bands aan op het nieuwe Cutting Edge Jazz Festival in Theater Dakota. Klik hier voor meer informatie.
Labels: concert
(Eddy Determeyer, 1.6.13) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...