Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
Goede wijn behoeft geen krans

Cortex & Parker/Edwards/Noble, Oorstof, zaterdag 24 januari 2015, Zuiderpershuis, Antwerpen

Na een daverende serie concerten eind vorig jaar is er nu in Antwerpen weer een nieuwe serie van acht concerten gestart onder de naam Oorstof. Op 24 januari was de feestelijke opening. En feestelijk was het!

Voor dit eerste concert was een trio samengesteld uit drie van de belangrijkste Engelse musici binnen de improscene. Saxofonist Evan Parker, bassist John Edwards en drummer Steve Noble. Ze kennen elkaar reeds sinds jaar en dag en hebben in diverse combinaties met elkaar gespeeld, maar nog nooit als trio.

Tja, wat moeten we hier nu over zeggen? Goede wijn behoeft immers geen krans. Maar laten we een poging wagen en beginnen bij John Edwards. Ik heb veel bassisten gehoord, maar dat dit allemaal kon met een contrabas had ik me nog niet gerealiseerd. Het is dan ook geen wonder dat de bas van Edwards er nu niet bepaald mooi uitziet (hij heeft hem sinds 1987). Hij plukt, trekt aan de snaren of zijn leven ervan afhangt, bewerkt de snaren maar ook de kast met zijn strijkstok en is af en toe meer drummer dan bassist. En dan Evan Parker op tenorsax met zijn circular breathing-techniek, waardoor hij zijn toon minutenlang kan aanhouden, de luisteraar in trance brengend in een - letterlijk - adembenemende solo. En dan hebben we nog Steve Noble. Zoals u en ik aan tafel zitten, zo zit hij aan zijn drumstel. Kaarsrecht, relaxed, met minimale bewegingen, maar ongelofelijk trefzeker drummend. En wat een geluid!

Het trio speelde één lange geïmproviseerde set met grote intensiteit en gevoel. Over elkaar heen buitelend, elkaar opjagend en de grenzen opzoekend, dan weer met een enorme subtiliteit en spanning. In perfecte samenhang en volledig aan elkaar gewaagd gaven ze een hallucinerende set vol complexe patronen en polyforme ritmes.

Voorafgaand aan dit spektakel stond het Noorse Cortex geprogrammeerd. Dit kwartet bestaat uit Gard Nilssen op drums, Ola Høyer op bas, Kristoffer Alberts op tenorsax en Thomas Johansson op trompet. Zij speelden eigen composities van Johansson die sterk beïnvloed zijn door de beginjaren van de Amerikaanse avant-garde. Je hoort de verwantschap met en de invloed van Ornette Coleman, Don Cherry en Archie Shepp. Puttend uit deze traditie weten ze diezelfde mix te bereiken van krachtige melodieën wortelend in de geschiedenis van de jazz, gekoppeld aan minder gestructureerde klankexplosies. Zoals 'Cerebrum', een nummer dat is terug te vinden op de vorig jaar bij Clean Feed verschenen cd 'Live!'. Johansson blaast hier een lange hypnotiserende, repeterende solo, ietwat Arabisch aandoend qua opbouw, krachtig begeleid door Nilssen en Høyer. Johansson komt erbij om vervolgens solo verder te gaan, intens, vibrerend en soulfull.

Labels:

(Ben Taffijn, 5.2.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, meewerken?
Mail de redactie.


(advertenties)