Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd's
Jorrit Dijkstra – 'Music For Reeds And Electronics: Oakland' (Driff Records, 2014)

Opname: 24 augustus 2013
BOLT - 'Shuffle' (Driff Records, 2014)
Opname: 8 juli 2013
The Whammies – 'Play The Music Of Steve Lacy, Volume 3' (Driff Records, 2014)
Opname: 14-15 maart 2014

Jorrit Dijkstra bracht vorig jaar drie cd's uit op zijn eigen label Driff Records en een vergelijking tussen deze schijfjes maakt weer eens duidelijk wat een veelzijdig musicus Dijkstra is. De meest markante cd van deze worp is het onder eigen naam uitgebrachte eerste deel van het project 'Music For Reeds And Electronics' onder de naam 'Oakland'. Naar eigen zeggen wilde Dijkstra zijn grenzen verleggen en eens experimenteren met een rietkwintet en klassieke kamermuziek, in combinatie met elektronica. Deze wens leidde in de zomer van 2013 tijdens Dijkstra's verblijf in Oakland tot de start van een nieuw project. Hij benaderede Phillip Greenleef, Kyle Bruckmann, Frank Gratkowski en Jon Raskin om mee te doen en het project was geboren. Het geheel levert een bonte collage van blazers in combinatie met de meest bizarre elektronicaklanken. Het beste voorbeeld hiervan is misschien wel 'Headlands', waar de welluidende, zelfs romantische melodie van de blazers gepaard gaat met zuigende, spetterende, piepende en trekkende geluiden van de elektronica. Terwijl in 'Feuilles Vertes' het juist weer de vijf blazers zijn die voor vuurwerk zorgen in een uitzinnige dialoog. Het lijkt wel een groepsgesprek.

BOLT hanteert een totaal andere strategie. Bij 'Shuffle' wordt gemaand om de shuffle-modus op de cd-speler te gebruiken en zo het toeval een kans te geven. Het zijn 19 merendeels korte improvisaties die hier ten gehore worden gebracht door Dijkstra op altsax, lyricon en elektronica, Eric Hofbauer op gitaar, Junko Fujiwara op cello en Eric Rosenthal op slagwerk. Ook op deze cd neemt de elektronica een belangrijke plaats in, maar dat is dan ook wel de enige overeenkomst. De muziek van BOLT is veel fragmentarischer en ongestructureerder, waarbij de musici spannende momenten weten te creëren en regelmatig tot creatieve vondsten komen. Zoals in 'Blaze', waar de gitaar een wel heel bijzonder duet vormt met de elektronica in een bijna bovenaardse verstrengeling.

The Whammies tenslotte, een sextet dat bestaat sinds 2012, richt zich op de uitvoering van het werk van Steve Lacy. 'Volume 3' is een liveopname van een concert in maart vorig jaar in Padua en bevat een boeiende serie covers. Een paar bekende, zoals 'Papa’s Midnite Hop' en 'Revolutionary Suicide', maar ook een aantal nummers die door Lacy zelf nooit zijn opgenomen. Het is een bijzonder album geworden, met aanstekelijke dwarse ritmes en melodietjes. Zo begint 'Bumpers' met een soort van circusmelodietje, al snel uitmondend in een tegendraadse swing en is 'Snorts' eigenlijk een recalcitrant dansje met een belangrijke rol voor het duo Han Bennink-Mary Oliver. En ja, de muziek doet ook zeker denken aan die van het ICP Orchestra. Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat zowel Mengelberg als Lacy veel hadden met Thelonious Monk. Het is dan ook niet meer dan toepasselijk dat ook deze cd, zoals alle albums van The Whammies, eindigt met een Monk-cover. 'Hornin in’' dit keer.

Klik hier om tracks van 'Music For Reeds And Electronics' te beluisteren.
Klik hier om tracks van 'Shuffle' te beluisteren.
Klik hier om tracks van 'The Music Of Steve Lacy, Vol. 3' te beluisteren.

Labels:

(Ben Taffijn, 8.3.15) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.