Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


In memoriam
Jos Knaepen


Met Jos 'The Jazzman' Knaepen is een warm en aangenaam mens en collega-fotograaf van het toneel van het leven voorgoed heengegaan. Vele concerten en festivals hebben we in elkaars gezelschap verkeerd. Een professional, die als het ware één was met zijn camera en zijn voorkeur voor het analoge tijdperk niet onder stoelen of banken stak - de digitale fotografie heeft hij nooit écht omarmt. Ook de toename van het aantal fotografen op festivals stoorde hem soms. Van het 'mitrailleren' van fotografen moest hij niets weten.

Uitgesproken was ook zijn verhouding/mening als het ging om de hedendaagse jazzstromingen. Jos bleef altijd zijn voorliefde voor melodie, harmonie en ritme trouw. Als die elementen aanwezig waren in een concert, was hij in zijn element. Vaak hebben we daar samen over gediscussieerd, omdat onze meningen uiteenliepen, maar altijd in vriendschap.

Respect was er wederzijds voor elkaars fotoresultaten. Altijd keek ik met belangstelling en waardering naar zijn foto's in Jazzmozaïek of in zijn fotoboeken 'Jazz in Belgium' (2003) en 'Jazz Masters' (2010) en ook herinner ik me anderzijds zijn waardering voor mijn boek 'Jazzportretten', toen hij dat inzag op een terras tijdens een editie van Gent Jazz.

Jos, ik heb je gewaardeerd als mens en als fotograaf. Je laat een belangrijk fotoarchief na, waarvan we zeker nog zullen vernemen. Ik kijk nu al met belangstelling uit naar de nieuwe editie van het tijdschrift Jazzmozaïek, jouw platform bij uitstek. Daarin zal men jou de eer geven die je toekomt! Sterkte wens ik je partner Greet, je drie kinderen en de familie.

Goodbye, Jazzman Jos!

Labels:

(Cees van de Ven, 20.10.16) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.