Pagina's

zondag, februari 11, 2018

Festival
Sound Of Europe 2018


De eerste editie van dit festival werd in het weekend van 3 en 4 februari gehouden in de uitstekende, maar misschien wat grote, accommodatie van het Chassé Theater. Het festival is bedoeld om naast het gerenommeerde Breda Jazz ook de geïmproviseerde en moderne jazz een plek te geven op de kalender. Het programma liet een gevarieerd en breed aanbod zien. Mijn keuze viel op de zondagavond. Als die avond een representatief beeld geeft van de overige dagdelen dan heeft dit festival zeker bestaansrecht en is een het een uitstekende aanvulling op de Bredase cultuuragenda.

De avond werd geopend door Rogier Telderman, pianist/componist en mede-initiatiefnemer van het festival. Voor de gelegenheid heeft hij de Poolse violist Adam Baldych en de Franse cellist Vincent Courtois uitgenodigd om gezamenlijk de grenzen van de geïmproviseerde muziek te verkennen. Hun eerste ontmoeting in persoon had een dag eerder plaatsgevonden. Het trio speelde erg geconcentreerd en nog een beetje onwennig. Niet vreemd natuurlijk als je een dag na de eerste ontmoeting samen het podium opstapt. Het leverde een aantal bijzonder mooie en spannende stukken op, die verrasten door de opbouw van de composities en de vrijheid van de improvisaties. De snaarinstrumenten werden hierbij op allerlei mogelijke manieren ingezet, als strijk-, tokkel- en slaginstrument, waardoor direct bijzondere sferen ontstonden.

De knaller van de avond was voor mij toch wel de Noor Marius Neset, de rijzende ster op tenor- en altsaxofoon. Hij werd vergezeld door drummer Anton Eger, bassist Michael Janisch en pianist Ivo Neame. Dit optreden vormde het laatste in hun tour en de heren gingen er helemaal voor. Wat een gepassioneerd en krachtig spel, wat een tapijt van in elkaar geweven ritmes en wat een beheersing van technieken. De veelzijdigheid van Neset bleek in de gevarieerde opbouw van de setlist, die het ruimschoots aanwezige talent de kans geeft zich te tonen. Akkoordentapijten worden in hoog tempo uitgerold, terwijl de tempowisselingen als een soort schietspoel door de nummers heen bewegen. En dan ineens een erg contrasterende, maar beeldschone ballad op de sopraan.

Inmiddels was de jonge stemkunstenares Sanne Rambags in de foyer al begonnen aan haar optreden. Samen met gitarist Bram Stadhouders en percussionist Joost Lijbaart werden een aantal bijzondere soundscapes gecreëerd, waarin weer een totaal andere dimensie van het begrip vrije geïmproviseerde muziek werd geëtaleerd. Een aandachtig publiek zat, vaak met de ogen dicht, in volledige overgave naar dit optreden te luisteren.

Sound Of Europe heeft een aantal jaren gekregen om zich te bewijzen. Deze eerste editie is een goede aftrap. Er zullen ongetwijfeld lessen te trekken zijn uit deze eerste. Misschien een stevigere programmering op zaterdag en een doorlopend programma op zondag. De programmering zit qua breedte en diversiteit wel snor, met misschien nog wat meer Europese diversiteit.

Klik hier voor foto's van dit concert door Johan Pape.