Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Concert
Kapok - 'Mirabel' (Kerfstok, 2018)

Opname: maart-juli 2017
Kapok live
vrijdag 30 maart 2018, Paradox, Tilburg

Na vijf jaar en drie albums Kapok vonden Morris Kliphuis, Timon Koomen en Remco Menting het wel mooi. Inmiddels een redelijk succesvol trio, geprezen door liefhebbers, kreeg het geheel anderhalf jaar geleden wat sleetse trekken. Alles was reeds gezegd en gespeeld. Tijdens een korte werkvakantie in Frankrijk doemden de nieuwe contouren op van wat inmiddels 'Mirabel' heet. Gebleven zijn de drie leden, hun hoorn, gitaar en drumstel, maar nu aangevuld met een riante hoeveelheid elektronica. En wat nog belangrijker is: de vastomlijnde, knellende composities werden in de meeste gevallen vervangen door improvisaties .

We hoeven ons dus niet af te vragen hoe 'Mirabel' live klinkt tijdens een van de tien concerten die het trio onder de naam 'The Mirabel Tour' organiseerde en waarvan het concert in Paradox de laatste is. Zo kan het gebeuren dat je na afloop met Kliphuis staat te praten en dat een bezoekster die ook het concert in 's-Hertogenbosch bijwoonde op een zondagmiddag hieraan refereert en dat als een stuk sfeervoller bestempelt. Kortom, 'Mirabel' in verschillende gedaantes. Zet die schijf op en je hoort bekende geluiden, maar dan in een andere volgorde en in een andere context. Titels vinden we dan ook wel op de plaat, maar niet bij het concert.

De hoornsolo, waarmee de twee in elkaar overlopende stukken voor de pauze begint, klinkt enigszins getormenteerd, alsof Kliphuis adem te kort komt. Hij wordt slechts aangevuld door Menting, die met een strijkstok een paar toetsen van de vibrafoon bewerkt. Een ontspannen geluidssculptuur, die gaandeweg steeds meer wint aan dynamiek. Opvallend hierbij is dat Kapok in zijn stukken een veelvoud aan muzikale invloeden verwerkt tot een nieuw geheel. We horen de invloed van de postrock - met zijn lange, zich herhalende patronen, de folk, de blues - zeker wat betreft de intensiteit, de dance - in de ritmes, de noise - in het gebruik van elektronica, en ja, ook de jazz - met name in het spel van Kliphuis.

Maar het meest pregnant is het gebruik van de elektronica. Zo worden middels een uitgebreide verzameling effectpedalen zowel hoorn en cornet als gitaar versterkt en bewerkt, waardoor bijvoorbeeld de klank van Kliphuis' hoorn soms wel heel vreemde vormen aanneemt. Het trio maakt veel gebruik van synthesizers en Menting gebruikt de elektronica om zijn percussiespel anders te laten klinken.

Natuurlijk is niet ieder experiment even geslaagd. Zo begint de tweede set veelbelovend met subtiele en ingenieus elektronisch bewerkte percussie en een cornet voorzien van een spannende echo, maar verzandt het geheel in een serie losstaande fragmenten en heeft Kliphuis' spel op de synthesizer in jaren 80 stijl het ook niet écht. 'Exit', een stuk van Koomen, en als enige herleidbaar tot het album, maakt echter veel goed. Een slepend en repeterend ritme, opgewekt door Mentings knoppenkastje, dient als basis voor een ingetogen wiegende melodie van Koomen en later door Kliphuis, eerst op cornet en tot slot op hoorn.

Het album 'Mirabel' bevat vergelijkbare muzikale sfeertekeningen, minder heftig dan in Paradox - het dwingende postrock-georiënteerde ritme is nagenoeg afwezig - maar even creatief en verfrissend. Luister naar het speelse 'My Teddy', die titel komt allesbehalve uit de lucht vallen, en het opwindende 'Four' en u weet waar ik het over heb. Het was een gedurfde stap van Kapok anderhalf jaar geleden, zo veel is wel zeker. Knap dat ze die gezet hebben en het resultaat is ernaar. We zijn benieuwd hoe het verhaal zich verder ontvouwt.

Klik hier voor foto's van het concert door Louis Obbens.

Klik hier om het album 'Mirabel' te beluisteren.

Labels: ,

(Ben Taffijn, 2.4.18) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.